//بی‌اشتهایی در ۶۰ درصد کرونایی‌ها

بی‌اشتهایی در ۶۰ درصد کرونایی‌ها

آرمان ملي: یک متخصص تغذیه گفت:‌ حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا، از دست‌دادن اشتها را تجربه می‌کنند و با کاهش مصرف غذا در طول بیماری، دچار التهاب و بیماری‌های بدخیم خواهند شد. احمد منفردی متخصص تغذیه افزود: اگر مدت زمان بی‌اشتهایی در دوره ابتلا به کرونا طولانی باشد می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود، برای کاهش این عارضه، لازم است تا حدامکان راهکارهای تغذیه‌ای و رفتاری در پیش گرفته شود. وی با بیان اینکه راه‌های کنارآمدن با بی‌اشتهایی بیماران متعدد و بسته به شرایط بیمار متفاوت است، اظهارکرد: در مواجهه با بی‌اشتهایی، مصرف موادی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها با تاکید بر سیب، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه، کدو حلوایی و انواع دیگر مطابق میل فرد، چای‌لیمو زنجبیل، ادویه‌ها و گلپر برای اضافه‌کردن در غذا، شیربرنج با سیاه‌دانه و کمی دارچین، شله‌زرد با خلال‌بادام و پسته، مغزها و خشکبار شامل فندق، گردو، پسته، بادام، توت‌خشک، نخود و کشمش، مویز و برگه‌های شیرین به‌عنوان میان‌وعده یا تنقلات روزانه، اضافه‌کردن آرد برنج به انواع سوپ یا غذا برای کاهش بی‌اشتهایی مفید است. منفردی ادامه داد: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد، معمولا پس از ۴۸ ساعت بهتر می‌شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه‌های زودرس کرونا یا عفونت باکتریایی باشد و نباید از غذاهای چرب و فست‌فودها مانند انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس و سیب‌زمینی سرخ شده و کله‌پاچه استفاده کند. وی افزود: مصرف بیش از حد لبنیات می‌تواند در برخی افراد اسپاسم معده ایجاد کند که دلیلش وجود قندلاکتوز در لبنیات است و برخی افراد به میزان کافی، آنزیم لاکتاز برای هضم آن را ندارند که منجر به درد معده، نفخ و تهوع در عرض چند ساعت پس از مصرف آن می‌شود، این افراد می‌توانند از شیرهای فاقدلاکتوز که در اکثر فروشگاه‌های عرضه‌کننده لبنیات موجود است استفاده و یا طی مشاوره با پزشک، از مکمل‌های حاوی لاکتاز برای کمک به هضم شیر مصرف کنند. به گفته منفردی، در صورت دردمعده بهتر است مصرف شکلات، کاکائو، قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار قطع شود، کافئین اثرات ادرارآور نیز دارد که سبب تکرر ادرار شده و فرد را بیش از پیش در معرض کم‌آبی قرار می‌دهد. لازم است در بیماران مبتلا به کرونا که عمدتا مشکلات تنفسی نیز دارند این مساله موردتوجه قرار گرفته و تامین آب به میزان لازم و کافی صورت گیرد. کافئین همچنین می‌تواند سبب تحریک اعصاب و سفتی عضلات شود که هر دوی اینها در ایجاد دردمعده می‌تواند نقش داشته باشد. این متخصص تغذیه تاکیدکرد: رژیم غذایی پرفیبر به‌عنوان رژیم غذایی سالم همواره موردتایید بوده و در رژیم‌های کاهش وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز توصیه می‌شود، اما مصرف زیاد این نوع غذاها می‌تواند سبب ایجاد دردمعده و یا بدتر شدن آن شود. بدن نیاز به زمان برای هضم غذاهای سخت‌تر و حاوی فیبر و سبوس بالا دارد از این‌رو در صورت وجود سابقه مصرف غلات کامل (مانند غلات صبحانه) یا نان‌‌کامل بدون استفاده از مایعات به میزان کافی در بیماری با علائم دل‌درد یا دردمعده، کاهش مصرف این نوع غذاها توصیه می‌شود. منفردی اظهارکرد: پرخوری و مصرف غذا در حجم زیاد در یک وعده و یا تنقلات مختلف نیز احتمال دردمعده را بالا می‌برد و احساس نفخ به فرد دست می‌دهد. در پیش‌گرفتن برنامه غذایی سالم با تقسیم وعده‌های غذایی به پنج یا ۶ وعده در حجم کم در روز توصیه می‌شود.
 منبع : www.armanmeli.ir

همرسانی خبر