//مصرف روی و آهن در دوران نقاهت کرونا الزامی است

مصرف روی و آهن در دوران نقاهت کرونا الزامی است

آفتاب یزد : رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا گفت: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند.به گزارش ایرنا،جلال نوروزخانی افزود: روش‌های تغذیه‌ای مناسب مملو از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند زمینه ساز تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید۱۹ شود.وی افزود: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی را در زمان پیشگیری و بخصوص دوران نقاهت از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری کووید ۱۹ دارد که عامل ابتلا به آن به بیماریهای زمینه‌ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح بر می‌گردد.وی ادامه داد: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند که منابع تامین آهن گوشت قرمز، جگر و منابع
گیاهی آن حبوبات، خشکبار و سبزیجات
تیره برگ است.نوروزخانی همچنین منابع تامین
روی را نیز پروتئین‌هایی نظیر گوشت سفید از جمله ماهی و دیگر غذاهای دریایی برشمرد.وی کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین Cو Aو D و تضعیف سیستم ایمنی بدن را عامل تاثیرگذار در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری دانست و افزود: منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین Cمثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای،جعفری،پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین Cهستند.این کارشناس حوزه تغذیه اضافه کرد: هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر وبرگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین Aهستند و بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها ( به جز سبزی‌های نشاسته ای ) و حداقل ۲واحد میوه توصیه می‌شود.هر واحد غذایی حاوی ۸۰ کالری است که در مواد غذایی مختلف متفاوت است که شامل پنج گروه غذایی نان، سبزی، گروه میوه، گروه گوشت و لبنیات می‌شود.وی همچنین کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند را از جمله افرادی دانست که بیشتر در معرض خطرابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری به نکات ویژه‌تری توجه بکنند.نوروزخانی به این افراد توصیه کرد که روزانه از سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مصرف بکنند و از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.وی به افرادی که علائم سرماخوردگی دارند توصیه کرد که از غذاهای آبکی مثل سوپ وآش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.وی تاکید کرد: رعایت تعادل و تنوع و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد.تقویت سیستم ایمنی بدن همواره توصیه متخصصان و کارشناسان برای مقابله با این بیماری مطرح شده است و بخش بیشتری از تامین این ایمنی بدن به نوع تغذیه افراد بر می‌گردد.

منبع : http://aftabeyazd.ir/?newsid=168082

همرسانی خبر