//چقدر در روز به کلسیم نیاز داریم؟

چقدر در روز به کلسیم نیاز داریم؟

آرمان ملی : فرزانه باقرزاده کارشناس ارشد تغذیه، روزانه لازم است دو تا سه واحد از گروه شير و لبنيات مثل شير، ماست، دوغ و پنير استفاده کنيم. ما در روز به حدود هزار تا هزار و 300 ميلي‌گرم کلسيم نياز داريم که مي‌توانيم کلسيم مورد نياز خود را از گروه شير و لبنيات تامين کنيم. البته برخي گروه‌ها از جمله زنان باردار به ميزان بيشتري کلسيم نياز دارند. کلسيم در بسياري از موادغذايي وجود دارد ولي بهترين منبع غذايي آن شير و گروه لبنيات است که در هر 240 سي‌سي آن حدود 310 ميلي‌گرم کلسيم وجود دارد. البته از سبزيجات يا دانه‌هاي روغني نيز مي‌توانيم به‌عنوان منبع کلسيم استفاده کنيم ولي بايد به اين توجه کنيم که براي دريافت ميزان کلسيم مورد نياز روزانه بايد مقادير زيادي از اين موادغذايي مصرف کنيم به‌عنوان مثال کلم‌بروکلي داراي کلسيم است اما حاوي موادي است که مانع از جذب کلسيم در بدن مي‌شود. در ازاي کلسيمي که در يک ليوان شير وجود دارد اگر بخواهيم همين ميزان کلسيم را از سبزيجاتي مثل کلم‌بروکلي دريافت کنيم بايد 5 ليوان کلم‌بروکلي مصرف کنيم تا کلسيم به بدنمان برسد. شيري که چربي کامل داشته باشد يعني حدودا سه درصد چربي دارد، 310 ميلي‌گرم کلسيم را به بدن ما مي‌رساند. در مورد چربي شير بيشترين حساسيت بر روي چربي‌هاي اشباع شير است که براي بيماران قلبي به‌دليل بالابردن ميزان کلسترول مضر است. توصيه مي‌کنيم افراد حتما شير را با حداکثر سه درصد چربي در برنامه غذايي روزانه داشته باشند. شير به‌عنوان يک ماده‌غذايي که پروتئين‌هاي خوبي با دسترسي بيولوژيکي بالا دارد باعث مي‌شود افراد کمتر احساس گرسنگي کنند به همين دليل براي افرادي که رژيم لاغري دارند توصيه مي‌کنيم شير را در ميان‌وعده‌ها يا آخر شب مصرف کنند که هم جلوي اشتهاي کاذب را مي‌گيرد و هم قندخون افراد را کنترل و تنظيم مي‌کند.

منبع : www.armanmeli.ir

همرسانی خبر